Okkinga Communicatie
Contact of bel 0515 58 0000

BLOG | Social media algoritme

Sandra Wind / 30 augustus 2019 / Geen categorie

Het algoritme bepaalt hoe onze tijdlijn er op social media uit komt te zien. Deze algoritmes veranderen constant. Als bedrijf is het lastig om continu rekening te houden met algoritmes. Wil jij tips hoe je als bedrijf het beste met de algoritmes kunt omgaan? Lees dan verder!

Voor alle duidelijkheid; een algoritme is een wiskundige formule die er op de achtergrond voor zorgt dat websites kunnen inspelen op de behoeftes van de gebruiker.

 

Er was eens….

… een heel simpel algoritme. De volgers zagen de content die werd geplaatst op de social media op chronologische volgorde of content die werd geselecteerd op basis van wat de volger ‘leuk’ vond. Daarna begonnen de social media kanalen met het tonen van berichten op basis van populariteit.

De algoritmes werden steeds ingewikkelder, doordat de kanalen zich bezighielden met clickbait, spam en valse berichtgeving. De persoonlijke tijdlijn wordt nu bepaald door wel duizenden verschillende factoren. De algoritmes worden tegenwoordig voortdurend aangepast om persoonlijke inhoud te stimuleren.

Voorbeeld:

Je krijgt berichten op je tijdlijn te zien die het algoritme van Facebook voor je heeft geselecteerd. Like je bijvoorbeeld veel kattenfilmpjes of reageer je veel op sportberichten? Dan zal het ritme steeds vaker dat soort berichten in je tijdlijn naar voren laten komen.

 

Wat nu?

De meest recente algoritmeveranderingen hebben het bereik van je content sterk verminderd en daardoor ook de betrokkenheid. Echter zorgt het algoritme er wel voor dat de betrokkenheid die bedrijven krijgen op social media waardevoller is. Content die wordt gedeeld via direct messenges of die likes of comments opleveren, krijgen meer prioriteit dan berichten waar geen interactie op wordt ontvangen.

Maar nu blijft de vraag: wat voor soort content kun jij als bedrijf posten om betrokkenheid en het delen van content te stimuleren? Hier 3 tips namens ons:

  1. Gepersonaliseerde content

Geef je bedrijf of merk een gezicht. Mensen doen graag zaken met mensen en niet met een merk of bedrijf. Zo kunnen klanten en toekomstige medewerkers zich identificeren met de mensen achter het merk/bedrijf. Zorg dat je berichten plaatst over je medewerkers, berichten namens medewerkers, maar ook berichten van tevreden klanten doen het vaak erg goed.

  1. Vertrouwen winnen

Social media hebben de laatste tijd veel vertrouwen verloren van het publiek, maar het goede nieuws is ook dat het vertrouwen langzaam weer terugkomt. Hoe kun je het vertrouwen winnen van je doelgroep? Door transparant te zijn! Reageer op comments en luister actief naar je klanten. Als mensen betrokken zijn, voelen ze zich waardevol en dat bevordert de loyaliteit.

  1. Dare to be different

Wil je graag dat klanten je berichten gaan delen op social media? Wees dan anders! Het is belangrijk om uniek te zijn zodat jij je onderscheidt van de massa. Experimenteer hiermee, wees niet bang om het fout te doen. Je kunt experimenteren op inhoud, de presentatie ervan of het kanaal dat je inzet. Je kunt goed uit de analytics halen welke berichten wel of niet werken. Analyseer dit en maak weer nieuwe stappen. Dare to be different!

 

Heb je hulp nodig of wil je advies over welke content jij het beste kunt plaatsen? Neem dan contact met ons op.

Samenwerken, geïnteresseerd of meer informatie?
Neem contact op
Okkinga Communicatie
Onze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Klik op 'Ik ga akkoord' om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Lees meer over cookies