Okkinga Communicatie

Blog | GIFjes

Okkinga / 28 oktober 2019 / Nieuws

Online kan je er niet meer omheen. Facebook, Instagram, Whatsapp, overal zijn ze te vinden. De GIFjes! De GIF brengt niet alleen humor in de onlinewereld maar kan ook informerend zijn. Niet bekend met de GIF? Pak een kop koffie en laat ons je bijpraten.

First things first: wat is een GIF? Een graphic interchange format, oftewel GIF, is een video of een serie afbeeldingen achter elkaar. GIFjes hebben geen geluid en herhalen zich tot in de eindigheid. Tegenwoordig zijn GIFjes niet meer weg te denken in de onlinewereld. Maar wist je dat de GIF ouder is dan het internet?

Wie opgegroeid is met Hyves en MSN kent de dansende banaan. Maar het ontstaan van de GIF begon al veel eerder, namelijk in 1987. Een man genaamd Steve Wilhite wou het uitwisselen van afbeeldingen via de computer makkelijker maken. De afbeelding moest op elke computer werken en scherp zichtbaar zijn ondanks slechte verbinding. Hij ontwikkelde de eerste GIF-afbeelding die relatief klein was en dus makkelijker te delen. En zo werd de GIF in het leven geroepen.

Terug naar nu. De kracht van de GIF zit hem in de herhaling. Dit is dé manier is om een boodschap over te brengen. Deze tot in de eeuwigheid bewegende afbeelding geeft in één oogopslag stilstaand beeld een extra beleving. En in een wereld waar we dagelijks overspoeld worden met berichten is video steeds belangrijker en krachtiger.

Nu het belangrijkste, WAT kan je ermee? GIFjes zijn niet alleen geschikt voor het uiten van een gezonde doses humor, ook leveren ze twee keer zoveel engagement op als statisch beeld. GIFjes werken beter dan foto’s, zijn voordeliger dan video én mobile-friendly. Win-win, toch?

Maar pas op, de mogelijkheden van GIFjes zijn eindeloos. Te veel GIFjes gebruiken kan afleidend zijn van de boodschap en dat wil je natuurlijk niet. Denk daarom altijd goed na over het doel van je bericht.

Benieuwd wat een GIF voor jouw bedrijf kan doen? Neem gerust contact met ons op.

 

 

Samenwerken, geïnteresseerd of meer informatie?
Neem contact op
Okkinga Communicatie
Onze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Klik op 'Ik ga akkoord' om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Lees meer over cookies