Okkinga Communicatie
Contact of bel 0515 58 0000

Blog: Met jouw bedrijf op Instagram

Okkinga Communicatie / 7 september 2018 / Nieuws

Veel bedrijven maken al gebruik van Facebook, Twitter of LinkedIn als marketingkanaal, maar ook steeds meer bedrijven zetten Instagram in. Je wilt natuurlijk niet achterblijven hierin, maar wat kun je nou precies met Instagram? En nog belangrijker: hoe zet je Instagram zakelijk in?

Steeds meer bedrijven zetten Instagram in als marketingkanaal. Als organisatie wil je natuurlijk niet achterblijven, maar wat kun je nou precies met Instagram? In dit artikel worden er tips gegeven hoe je jouw organisatie het beste visueel kan laten zien op Instagram.

Waarom een bedrijfsprofiel op instagram?

Allereerst is het handig om aan jezelf de vraag te stellen: waarom Instagram? Dit is afhankelijk van je doelstellingen en de doelgroep die je wilt benaderen. Je moet je afvragen of je doelgroep wel actief is op Instagram. Het is zonde om tijd in iets te steken als het niet door relevante personen wordt gezien. Instagram is een goed middel om interactie op te zoeken met je doelgroep en om je naamsbekendheid te vergroten.

Je hebt de keuze gemaakt om zakelijk Instagram in te zetten, maar wat nu? Wat voor soort foto’s ga je delen? Dit ligt helemaal aan jouw soort bedrijf en product. Echter is het wel belangrijk dat je creatief bent. Foto’s die standaard en gemakkelijk ergens anders te vinden zijn worden minder gewaardeerd.

Het schrijven van je zakelijke instagram bio

Voordat je foto’s gaat plaatsen is het belangrijk dat je een goede bio en een herkenbare profielfoto op je instagram bedrijfsprofiel plaatst. Voor je bio is het belangrijk om duidelijk te maken aan de bezoeker wie je bent, wat je doet en wat ze mogen verwachten van je kanaal. Ook is het belangrijk dat je een link van je website in je bio zet. Hiermee kan je bezoekers linken naar je homepage of naar een specifieke landingspagina.

Thema’s uitdenken

Met de marketingstrategie, die je waarschijnlijk al eerder uitgedacht hebt, ga je een aantal thema’s bedenken. Deze thema’s moeten de rode lijn van je Instagram foto’s zijn.

De foto’s die je plaatst moeten van kwalitatief goed niveau zijn. Vraag bij het plaatsen van een foto je steeds af of jezelf die foto ook aan de muur zou willen hebben? Zo goed moet je foto dus zijn! Belangrijk is ook om consistent aanwezig te zijn op Instagram.

Interactie op jouw berichten

Je eerste foto is nu geplaatst op Instagram, maar je wilt nu ook gevonden worden. Om dit te realiseren kun je de locatie bij foto’s die je plaats toevoegen, maar ook door tags, links en hashtags onderdelen toe te voegen.

Ook kun je de interactie vergroten door een like of een reactie te geven op foto’s van anderen. Reacties werken vaak het best, omdat foto’s dat niet zoveel krijgen. Zorg er wel voor dat de foto’s waarop je reageert een connectie hebben met jouw eigen organisatie. Op deze manier is de kans groter dat die gene jouw account bekijkt en gaat volgen.

Er zijn nu een aantal gebruikers die jouw organisatie volgen, maar wat nu? Het is belangrijk dat je nu de interactie aan gaat met je volger. Je zal volgers verliezen als je alleen maar foto’s plaatst en verder geen gebruik maakt van het platform. Je kunt daarom je volger bijvoorbeeld vragen wat zij van je diensten of producten vinden? Of je deelt foto’s waar je de volger een kijkje achter de schermen geeft.

Vertel een verhaal

Een andere optie is storytelling. Kortgezegd is storytelling het toepassen van verhalen om een doel te bereiken en betrokkenheid met je volgers te creëren. Instagram Stories is een goed middel om je volgers door te verwijzen naar je landingspagina’s, webshop of leadformulier. Op deze manier kan je conversie genereren via de Instagram Stories.

Influencers

Je kunt ook als organisatie er voor kiezen om bekende personen in te zetten met een groot sociaal netwerk. Influencers zijn personen die een groot sociaal netwerk hebben en die een post voor je plaatsen, om zo je bericht een boost te geven.

Contentkalender

Je weet nu wat je gaat plaatsen op Instagram en hoe je het aan gaat pakken. Om hier overzicht in te houden kun je een contentkalender voor jezelf aanmaken. Op deze manier houd je een overzicht van wat je wanneer gaat plaatsen.

Je berichten staan ingepland om te plaatsen. Na het plaatsen is het belangrijk om je resultaten bij te houden. Kort gezegd: worden je doelen die je eerder hebt geformuleerd behaald? Zo niet, kijk waar het aan ligt en wellicht moet je jouw strategie aanpassen.

Je kunt nu aan de slag met je zakelijk Instagram-kanaal. Succes! Toch hulp nodig? Neem gerust contact met ons op.

Samenwerken, geïnteresseerd of meer informatie?
Neem contact op
Okkinga Communicatie
Onze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Klik op 'Ik ga akkoord' om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Lees meer over cookies