Okkinga Communicatie

BLOG | Masterclass IoT

Okkinga / 10 februari 2020 / Nieuws

Afgelopen donderdag 6 februari is de nieuwste stagiair van Okkinga, Patrick, afgereisd naar Groningen om de Masterclass Internet of Things (IoT) bij te wonen. ‘’Voor degenen die niet weten wat Internet of Things inhoudt; heel veel!’’ Patrick heeft veel nieuwe dingen gehoord en geleerd over wat er allemaal mogelijk is met de technologie van tegenwoordig. Hij neemt je mee!

Mijn dag begon donderdag op het station in Veenwouden. Op naar een, hopelijk, zeer interessante masterclass over de magie van Internet of Things! Internet of Things, ook wel het internet der dingen genoemd, houdt in dat alledaagse voorwerpen en diensten met elkaar verbonden zijn met internet, welke vervolgens data en informatie verzamelen.

Dan komen we al direct bij een belangrijk gegeven. Volgens Mike Veldhuis, van DELL Technologies en spreker tijdens de masterclass, is er een verschil tussen data en informatie. Data zijn feiten en symbolen die je verzamelt en wat een systeem of jijzelf hier vervolgens mee doet noemen we informatie. Informatie heeft vaak voor de mens direct nut of betekenis als we ernaar kijken. Stel jezelf maar eens de vraag: doe ik meer met gegevens(data) of met informatie?

Hoe kunnen bedrijven met IoT haar klanten beter helpen?

Jan van ’t Klooster is Customer Succes Manager bij Dell Technologies en liet heel mooi zien wat we tegenwoordig allemaal kunnen met internet en verbindingen. Zijn focus ligt voor op de vraag; hoe kunnen we met de verbonden maatschappij van nu zorgen voor een sociale en maatschappelijke impact? Volgens Jan heeft dit veel te maken met de verschillende generaties en de kloven die hiertussen zitten. Iedere generatie heeft een andere benaderingswijze nodig. Jij wilt toch ook niet hetzelfde als je vader of je kind?

Door al deze verschillende generaties ontstaan er dus dienstverleningskloven. Neem bijvoorbeeld de behoefte aan privacy. De generatie van nu, de alpha generatie, is zich heel erg bewust dat data waarde heeft. Daarom is het interessant om te zien dat deze alpha generatie heel veel vragen stelt en kritisch is op cyberveiligheid. Voor hen is maatschappelijke impact belangrijker dan ooit.

De vraag is dus: Hoe kun je IoT implementeren in maatschappelijke impact en klantbeleving? Oftewel, hoe zorg je met IoT ervoor dat je de klantbeleving kunt verbeteren? Van ’t Klooster legt de betekenis hiervan als volgt uit: IoT is een middel om een avond stappen leuker en interactiever te maken. Hierbij moeten de basiselementen centraal blijven staan, maar zal je creativiteit moeten gebruiken om de klantbeleving te verbeteren. Dat is waar we bij Okkinga ook zo goed in zijn; creativiteit! In onderstaande video kun je zien hoe Dell de traditionele sport, golf, heeft omgetoverd tot een creatief, door internet gestuurd, uitje voor mensen met vrije tijd:

https://www.delltechnologies.com/tr-tr/video-collateral/demos/microsites/mediaplayer-video/2016/future-of-golfs-transformation-dell-topgolf.htm

Een leuk voorbeeld dat Van ’t Klooster nog noemde zijn de door data gestuurde technologieën in het voetbal. Neem bijvoorbeeld de ‘’Goal line technology’’. Doordat 6 camera’s gegevens verzamelen over de status van de bal, kan de VAR zien of de bal wel of niet over de doellijn is geweest.

IoT voor alle soorten en maten

Je zult vast denken; allemaal leuk en aardig, maar dit is natuurlijk alleen voor de multinationals! Ook daar had de masterclass antwoord op. De hoofdvraag luidt als volgt: hoe kunnen ook kleinere bedrijven met minder budget, waarde toevoegen met IoT?

Het is heel simpel. Met marketing maken we vaak van iets kleins, iets (heel) groot. Maar dit kan natuurlijk ook andersom. In IoT is er heel veel mogelijk, ook op kleine schaal. Volgens Mike Veldhuis van Nalta heb je 4 stadia. Je verzamelt gegevens met sensoren. Vervolgens gebeuren er via een ‘’gateway’’ slimme dingen met deze gegevens en worden er intern wellicht al zogeheten ‘’tiggers’’ vrijgegeven die het systeem bepaalde handelingen laat doen. De volgende stap zit hem in de cloud. De cloud slaat alle gegevens op, zodat iedereen bij deze informatie kan. Uiteindelijk kun je met deze informatie allerlei inzichten en analyses realiseren welke je weer kunnen helpen met het verbeteren of groeien van je bedrijf, je diensten of producten.

Wat maak IoT dan eigenlijk zo moeilijk?

Het complexe aan IoT gestuurde diensten, producten of concepten is dat je hierbij ontzettend veel stakeholders nodig hebt die van alle verschillende aspecten van de technologie verstand hebben. Neem bijvoorbeeld juristen, ICT’ers en marketeers.

Cybersecurity

Ten slotte gaf Sander Kerkhoffs van RSA nog een uitleg over cybersecurity. Ik heb voor jullie een aantal gegeven feitjes op een rij gezet:

  • Wist je dat in 2018 maar liefst 1,2 miljoen mensen in Nederland zijn gehackt?
  • In 2018 was er een toename van 48% in social media fraude aanvallen ten opzichte van 2017;
  • Tussen 2015 en 2018 was er een toename van 680% in frauduleuze transacties via mobiele apps;
  • De CEO van Mercedes Benz tegenwoordig vindt dat zij eerder een IT-bedrijf zijn, dan een autofabrikant? Er zit meer technologie in een nieuwe S-klasse Mercedes dan in de nieuwste MacBook van Apple.

Dit was het voor nu! Bedankt voor het lezen en hopelijk heb ik je vermaakt met mijn verhaal over de verhalen van de masterclass Internet of Things. Binnenkort volgt er weer een nieuwe blog, maar wil je op de hoogte blijven; volg ons dan op social media @okkingacommunicatie of neem eens een kijkje op onze nieuwspagina op de website van Okkinga: https://www.okkinga.nl/nieuws.

Samenwerken, geïnteresseerd of meer informatie?
Neem contact op
Okkinga Communicatie
Onze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Klik op 'Ik ga akkoord' om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Lees meer over cookies