Okkinga Communicatie

Blog | We are SocialToday!

Okkinga Communicatie / 18 april 2018 / Nieuws

Donderdag 12 april, 07.00 uur Yes! De dag is daar. We gaan naar SocialToday! Hét Frankwatching event over creative content, digital commerce & customer experience. Het is wat vroeg, maar dat hoort er nou eenmaal bij wanneer je in Friesland woont (toch?)... Nadat ik (Welmoed) heb geparkeerd bij de Mac Donald’s in Heerenveen (op de P&R hoor, geen hamburger voor mij op de vroege ochtend) komen mijn collega’s Karin en Mayke mij al snel oppikken. Let’s go!

09.43 uur – opening Na één verkeerde afslag (oké, misschien twee) zitten we er helemaal klaar voor. Frans Reichardt, ook wel bekend als De Klantenluisteraar, opent het evenement. Op zijn website omschrijft Frans zichzelf als iemand die inspireert en motiveert met verrassende inzichten, interactie en humor. En dat klopt wel. Frans maakt gevatte opmerkingen, we mogen af en toe even opstaan en hij laat ons zelfs een klapsessie doen.

9.45 uur – Keynote Hoe Runner’s World Vifit Sport in de markt zette Imo Muller van Runner’s World zette Vifit Sport in de markt door middel van een boeiende marketingcampagne. Runner’s World organiseerde samen met Vifit Sport een actie waarbij hardlopers samen met twee topsporters (Team Susan en Team Robert) naar New York konden afreizen. Hier zouden ze aan de start van de TCS New York City marathon staan!

3 learnings van Imo voor het opzetten en voortzetten van een succesvolle campagne:

  • Zorg dat je geen open eindjes hebt
    Tijdens de actie liepen Runner’s World en Vifit Sport tegen beeldrechten aan. Waar mag je wel en waar mag je niet filmen? Zorg dat je van tevoren alles hebt uitgezocht en afspraken hebt gemaakt.
  • Vergeet bij succes niet op te schalen
    Is jouw marketingcampagne een succes? Bedenk van te voren wat de volgende stap is!
  • Zorg dat je content echt is
    Zorg altijd dat je campagne echt is. Bij de TCS New York City campagne zorgden Runner’s World en Vifit Sport voor échte hardlopers.

Imo’s tip: zorg dat er altijd een goede en duidelijke boodschap zit in jouw video.

10.20 uur De customer journey in Google Data Studio Tijd voor de eerste sessie! We besluiten ons op te splitsen. Mayke gaat naar De kracht van conversational storytelling en Karin en ik wonen De customer journey in Google Data Studio bij. Pascal Selles van Hayona legt de voordelen van Google Data Studio uit.

Waarom Google Data Studio?

  • Het brengt data van verschillende bronnen bij elkaar in één dashboard
  • Er is een naadloze integratie met andere producten van Google
  • De data wordt iedere dag automatisch bijgewerkt
  • Je kunt met meerdere mensen tegelijkertijd in het dashboard werken

Zeker de moeite waard om eens in te duiken!

11.05 uur Tijd voor de coffeebreak. Ontspanning!

11.30 uur Organic survival on Facebook as an NGO Jannick Blaksmark van The Cancer Society licht de verschillende video’s toe die zij gebruiken. Wat werkt wel en wat werkt niet? Testen, testen en nog eens testen!

12.15 uur Lunchbreak! Na wat heerlijke broodjes en een glas sap kunnen we er weer tegen aan!

13.50 uur Op elk kanaal de juiste video met de videomatrix We zijn weer fris en fruitig. Opsplitsen maar! Ik woon de sessie van Blue Billywig bij, waar handige tips voorbij komen met betrekking tot interactieve video:

  • Interactieve video is écht een andere manier van denken.
  • Alles begint bij de flowchart en daarna het interactieve script.
  • Welk onderdeel vormt interactieve video van je video strategie.
  • Denk goed na over waar je doelgroep zich bevindt (% mobiel).
  • Stel van te voren relevante KPI’s op en optimaliseer je content.
  • De optimale lengte van een stap (clip) is 15-25 seconden.
  • De gemiddelde kijker maakt 6-8 kliks.
  • Er is nooit maar 1 Call-to-Action (CTR).
  • Begin niet te groot (start met 5 video’s).
  • Maak er geen “kerstboom” van.

Een voorbeeld van een interessant interactieve video van Blue Billywig is de video voor Vliegtickets. Bekijk de compilatie.

15:00 uur Content stories: hoe pas je deze nieuwe contentvorm toe? Na een tweede coffeebreak luisteren Karin en ik bij aandachtig naar Kirsten Jassies. Ze vertelt ons alles over Instagram en Snapchat. Behind the scenes, lijstjes, how to’s, blog post promotie, tijdelijke aanbiedingen, quotes, statistieken, take-over… allemaal ideeën voor content! En Kirsten geeft ons nog een tip: werk met templates!

15:45 uur Keynote Wees voorbereid op de AVG: dit moet je weten Last but not least: Charlotte Meindersma (Charlotte’s Law & Fine prints) geeft ons een korte les over de AVG. Wat moet je wel en wat moet je niet doen? “Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.” En daar komt het heel globaal op neer. Hoe wil je dat er met jouw gegevens om wordt gegaan? Juist. Zo ga je ook met de gegevens van je klant om.

Okkinga Communicatie helpt je hier graag verder met de voorbereidingen op de AVG. Neem vrijblijvend contact met ons op!

16.45 uur Borreltijd. We praten elkaar nog even bij. “Wat waren de interessante tips & tricks bij de sessies die jij hebt bijgewoond?” Voordat we terug rijden, schieten we nog een aantal kiekjes. Bewijs dat we er waren!

Samenwerken, geïnteresseerd of meer informatie?
Neem contact op
Okkinga Communicatie
Onze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Klik op 'Ik ga akkoord' om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Lees meer over cookies