Okkinga Communicatie
Contact of bel 0515 58 0000

De contentkalender: wat is het en wat doe je ermee?

Okkinga Communicatie / 12 februari 2018 / Nieuws

Wij adviseren onze klanten vaak om met een contentkalender te werken. Maar wat is een contentkalender? En nog belangrijker: wat doe je er mee?

Wat is een contentkalender?
Een contentkalender zorgt dat je content levend en actueel blijft. Het helpt je om berichten (content) in te plannen op social media en/of je website. In een contentkalender staat onder andere aangegeven wanneer, wat, voor wie en in welke vorm je iets publiceert.

De voordelen
Een goede contentkalender zorgt er voor dat het overzicht wordt vergroot. Je hebt duidelijk op een rijtje wat je gaat plaatsen en waar je dit doet. Zo’n overzicht laat je direct zien wat je het komende jaar te wachten staat en waar er eventueel nog gaten zitten.

In de berichten communiceer je vaak jouw websiteadres, zodat lezers op social media naar jouw website worden doorgestuurd. Wanneer je content op orde is, levert het je uiteindelijk meer bezoek op.

Maar hoe schrijf je de berichten dan?
Leuk, zo’n contentkalender… Maar hoe schrijf je de berichten hiervoor dan? Denk vooral vanuit je klant. Bedenk ook goed wat je doelen zijn. Wil je meer verkeer naar je website of een betere engagement op social media? Bepaal welke doelen het belangrijkste zijn.

Denk vooral vanuit je klant. Wat wil wil jouw doelgroep graag weten? Hieronder een paar voorbeelden.

Actuele onderwerpen
Je kunt onder andere inspelen op actuele onderwerpen. Denk aan Sinterklaas, Oud en Nieuw, het begin van de lente, ‘de dag van de directeur’ of de Olympische Spelen. De zogenaamde issuekalender geeft weer welke actuele onderwerp er voor dit jaar zijn.

Wat speelt er binnen jouw bedrijf?
Heb je een autobedrijf en is het op dit moment erg druk in de zaak? Maak een foto, schrijf over deze succesvolle, drukke dag en plaats het op social media. Mensen vinden het leuk om mee te krijgen wat er binnen de organisatie speelt. Heb je een nieuwe collega aangenomen? Stel hem of haar voor en laat je doelgroep kennismaken met jouw team. Is jouw bedrijf binnenkort aanwezig op een beurs? Laat het weten!

Wat bied jij als bedrijf?
Heeft jouw bedrijf ophaalservice of staat er een (gratis) servicedag op de planning? Vertel het je doelgroep!

Hoe maak je een contentkalender?
Je kunt een contentkalender zo uitgebreid maken als je zelf wilt, maar hieronder vind je zaken die er voornamelijk in worden verwerkt.

  • Datum of weeknummer
  • Onderwerp
  • Soort content (zoals blog, video, foto)
  • De kanalen waar het bericht wordt gedeeld (zoals Facebook, LinkedIn, je website)

Berichten inplannen
Als je de contentkalender eenmaal klaar hebt, kun je de berichten plaatsen/inplannen. Dit kun je handmatig doen, maar er zijn ook speciale programma’s waarmee je dit kunt doen. Met deze programma’s kun je berichten voor meerdere kanalen inplannen. Daarnaast geven ze je een duidelijk overzicht! Meer weten? Neem contact met ons op via info@okkinga.nl of bel 0515 58 0000. 

Hulp nodig? Wij helpen je graag met jouw contentkalender!
Toch hulp nodig? Geen probleem! Uiteraard helpt Okkinga Communicatie je graag met het opstellen van een contentkalender. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Samenwerken, geïnteresseerd of meer informatie?
Neem contact op
Okkinga Communicatie
Onze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Klik op 'Ik ga akkoord' om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Lees meer over cookies