Okkinga Communicatie
Contact of bel 0515 58 0000

Dashboard: een overzicht van online doelen

Okkinga Communicatie / 20 november 2018 / Nieuws

Organisaties hebben tegenwoordig de beschikking over een enorme stroom data, zoals clicks, conversies, klantbeoordelingen, die je inzichten geeft over de prestaties van je campagnes. Een online marketing dashboard helpt organisaties om al deze data te verzamelen, visueel overzichtelijk weer te geven en direct inzicht te geven in huidige campagnes en de resultaten daarvan.

Wij vertellen je graag wat de voordelen zijn en waar een dashboard aan moet voldoen.

Voordelen online marketing dashboard

Het grote voordeel van een online marketing dashboard is dat het ervoor zorgt dat je, op elk moment van de dag, ziet hoe het met je campagnes gaat. Andere grote voordelen van een online marketing dashboard zijn bijvoorbeeld: 24/7 online, in te richten voor verschillende stakeholders, targets in te stellen voor belangrijke KPI’s, real-time data en dat externe data gekoppeld kan worden.

Waar moet een goed dashboard aan voldoen?

Het lijkt wellicht eenvoudig om een dashboard aan te maken, maar in werkelijkheid kan dit nog wel eens tegenvallen. Een belangrijke stap is om duidelijk af te kaderen wat voor jou als organisatie belangrijk is. Vragen die je daarbij kunnen helpen zijn: welke databronnen wil je op het dashboard tonen en op welke KPI’s wil je gaan sturen?

Databronnen
Vraag je af welke databronnen je graag wilt tonen op het dashboard en waar je de meest waardevolle informatie uit kunt halen. Wellicht worden er veel Facebook campagnes ingezet of verstuur je regelmatig een nieuwsbrief de deur uit?

Key Performance Indicators
KPI’s zijn variabelen of maatstaven om prestaties van organisaties te analyseren. De KPI’s moeten altijd SMART geformuleerd zijn. Dit houdt in dat je KPI’s specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden zijn. Het komt nog vaak voor dat organisaties het lastig vinden om goede KPI’s op te stellen.

Zodra je de databronnen en KPI’s hebt vastgesteld, is het tijd om aan de slag te gaan met het ontwikkelen van je dashboard. Houd bij het inrichten van het dashboard in je achterhoofd dat het dashboard in één oogopslag inzicht moet geven in de resultaten en doelen.

Dashboarding tools

Er zijn talloze dashboards om mee te werken. Een voorbeeld is Klipfolio. Het voordeel van Klipfolio is dat je het dashboard helemaal kan personaliseren. Er zijn vele mogelijkheden aan visualisaties die je kunt toevoegen, zoals tabellen, diagrammen en grafieken. Ook kan Klipfolio data halen uit vele platformen en systemen. Voorbeeld hiervan zijn: Google Analytics, Adwords, social media kanalen, marketing automation systemen, keyword rankingtools en vele andere platformen en systemen.

Hulp nodig?

Wil je zelf ook aan de slag met dashboards, maar heb je daarbij hulp nodig? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Samenwerken, geïnteresseerd of meer informatie?
Neem contact op
Okkinga Communicatie
Onze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Klik op 'Ik ga akkoord' om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Lees meer over cookies