Okkinga Communicatie
Contact of bel 0515 58 0000

Facebook: engagement bait en de benadeling van pagina’s

Okkinga Communicatie / 16 januari 2018 / Nieuws

Een nieuw jaar, een nieuwe start. Het perfecte moment om nu eens echt goed aan de slag te gaan met je contentkalender. Een tag-, share-, like- of winactie lijkt vaak een goede zet om interactie te krijgen, om zo meer bereik te creëren. Maar Facebook maakt hier binnenkort een eind aan. “Engagement bait” is in de toekomst niet meer toegestaan. Ook gaat Facebook posts van bedrijven verder beperken in de tijdlijn.

Wat is engagement bait?
Engagement bait is vragen om een like, love, vote of share. Zo wordt er door bedrijven wel eens gevraagd om een bericht te liken, als je het ergens mee eens bent. Of je moet een bericht delen om kans te maken op een mooie prijs. ‘Tag jouw vrienden’ komt ook vaak voor. Dit mag straks niet meer.

Facebook meldt dat gebruikers van het platform deze acties vaak als spam ervaren. Het bedrijf vindt dat betekenisvolle en authentieke berichten op het platform een belangrijke plek verdienen.

Hoe pakt Facebook engagement bait aan?
Facebook heeft een machine learning model opgezet om zo engagement bait te herkennen. De komende periode wordt dit model gebruikt om dergelijke berichten te verminderen en om er voor te zorgen dat deze berichten niet in de news feed worden getoond.

Er zijn trouwens uitzonderingen. Er mag nog altijd om hulp (bijvoorbeeld bij vermissingen of voor een goed doel), aanbevelingen of advies worden gevraagd. Ook Facebook Messenger Bot is nog toegestaan, zolang je maar waardevolle en informatieve content creëert.

Facebook geeft voorrang aan posts van ‘echte mensen’
Facebook gaat er ook voor zorgen dat posts van pagina’s/bedrijven minder prioriteit krijgen. Een vermakelijke video alleen is niet meer voldoende. Gesprekken tussen ‘echte’ mensen: daar gaat het om. Je berichten moeten worden gedeeld of gesprekken uitlokken. Live video kan bijvoorbeeld goed werken; het lokt meer interactie uit dan gewone video’s.
Adverteren werkt gelukkig nog wel, maar ook hier blijft het belangrijk om conversaties uit te lokken.

De komende tijd voert Facebook updates uit, die het verschil in het algoritme gaan maken.

Erg?
Zie het als een kans! Vragen om een like, love, tag of share moet overbodig zijn. Het doel van jouw berichten op Facebook moet zijn dat je een relatie met je doelgroep opbouwt. Interactie als doel opzich helpt je hier niet bij. Facebook dwingt je nu om content te maken vanuit de vraag en behoefte van je doelgroep. Content die jouw volgers willen delen met hun vrienden. En dat is alleen maar goed. Zo word je als bedrijf serieus genomen.

Dus: plaats waardevolle content en er is niks aan de hand. Succes! Toch hulp nodig? Neem gerust contact met ons op.

Samenwerken, geïnteresseerd of meer informatie?
Neem contact op
Okkinga Communicatie