Okkinga Communicatie
Contact of bel 0515 58 0000

Facebook Marketing Congres Utrecht

Okkinga Communicatie / 25 juni 2014 / Nieuws

Facebook is booming. Op dit moment zijn er 9 miljoen Nederlanders actief op Facebook. Gemiddeld bekijken zij 14 keer per dag (!) de tijdlijn, meestal via een smartphone. Er is zelfs teveel te zien en te lezen. Daarom maakt Facebook voor iedereen een eigen selectie van alle aangeboden content, de Edgerank. Tegelijkertijd verandert Facebook steeds haar uitstraling en zelfs de regels voor berichten en adverteren. De vraag is: hoe haal je nog resultaat uit Facebook?


Return on Investment


Het thema van het Facebook Marketing Congres in Utrecht op 11 juni was Return On Investment op Facebook. Karin de Boer en ik (Grietje Hoekstra) zijn de hele dag aanwezig geweest. We hebben geluisterd naar sprekers uit binnen- en buitenland die lezingen gaven met verschillende invalshoeken op dit thema. Het was ontzettend leerzaam en inspirerend.

Een selectie van de tips en ontwikkelingen op Facebook
Vijf tips/ontwikkelingen wil ik graag met jullie delen. Alleen is dit natuurlijk nog maar een fractie van alle ontwikkelingen en mogelijkheden. Wil je weten of en hoe Facebook voor jou kan gaan werken? Bel of mail ons dan voor een kop koffie en een advies op maat.



1. Adverteren op Facebook is onvermijdelijk


Met de Edgerank van Facebook wordt het organische van bereik voor bedrijven steeds lager. Dat betekent dat het om je doelgroep te bereiken, bijna onvermijdelijk is om betaald te gaan adverteren op Facebook. De tijd dat Facebook als een ‘gratis medium’ kon worden gezien, is helaas voorbij. Investeer daarom in goede content (berichten waar je ‘fans’ ook echt iets aan hebben) en maak advertentiebudget vrij voor online. Maak dit budget niet alleen vrij voor Facebook, maar bekijk het in een groter geheel in combinatie met bijvoorbeeld Google Adwords en online bannering. Alles wat online goed ingezet wordt, is ontzettend goed meetbaar. Door te experimenteren kan al snel worden gevonden wat wel werkt en wat niet werkt.



2. Facebook is geen bron voor nieuwe klanten


Het medium Facebook is niet bedoeld om acquisitie mee te plegen. Consumenten die jouw pagina liken, zijn al fan van jouw bedrijf. Ze liken de pagina, omdat ze jouw bedrijf leuk vinden. Facebook houdt jouw bedrijf top of mind. Geef ze dan ook berichten (content) die jouw doelgroep graag wil lezen. Op de langere termijn levert dit meer op.

3. Gebruik je website (of blog) als centraal punt

Facebook of andere social media zijn niet bedoeld als losstaande media. Leg je focus daarom niet alleen maar op Facebook. Je website (of blog) is het centrum, social media is maar een toegang tot je website. Zorg er voor dat niet alleen de (interessante) content te vinden is op social media, maar juist ook op je website. Stel je eens voor dat over een jaar Facebook er niet meer is en er is niet geïnvesteerd in het aantrekkelijk en interactief houden van de website? Je website blijft daarom de belangrijkste rol spelen.

4. Mobiel internetverkeer groeit als nooit tevoren


Wereldwijd is het mobiele internetverkeer met 34% gegroeid. Een website die geschikt is voor het bekijken op mobiele telefoons wordt daarom steeds belangrijker. Zorg dat jouw website ook te bekijken is op een klein scherm. Maak het leesbaar en vooral gebruiksvriendelijk. Niemand wil bijvoorbeeld graag uitgebreide invulvelden op een mobiele telefoon intypen. Een goede mobiele site kan zorgen voor meer conversie op de website.

5. Sociale media wordt steeds meer een ‘zoekfunctie’

De ontwikkelingen voor Facebook als zoekfunctie worden steeds groter. Het duurt  niet lang meer of je mensen zoeken een restaurant of ander bedrijf niet meer alleen op Google, maar op Facebook. Want via Facebook kun je ook zien wat jouw vrienden van dat restaurant, die winkel of makelaar vinden. Bereid je hier alvast op voor, zodat je straks met goede aanbevelingen bovenaan komt te staan.

Samenwerken, geïnteresseerd of meer informatie?
Neem contact op
Okkinga Communicatie
Onze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Klik op 'Ik ga akkoord' om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Lees meer over cookies