Okkinga Communicatie

BLOG | Pinterest voor bedrijven

Sandra Wind / 30 juli 2019 / Nieuws

Wooninspiratie opdoen, een feestje plannen en leuke quotes bewaren: tegenwoordig gebruiken 3,5 miljoen Nederlanders Pinterest om inspiratie op te doen. Deze pinners zijn de ultieme nieuwe doelgroep om te inspireren en aan te zetten tot aankoop.

Pinterest doelgroep:

Even in het kort: 21% van alle Nederlanders tussen de 20 en 39 jaar gebruikt Pinterest, dit is de grootste leeftijdscategorie. De snelst groeiende leeftijdscategorie is die van 40 t/m 64 jaar. Daarvan gebruikt nu ruim 15% Pinterest. Van alle Nederlandse pinners is 81% vrouw. De meest bekeken categorieën zijn: eten & drinken, doe-het-zelf, interieur en reizen.

 

Inspiratie opdoen

Op Pinterest zoeken (potentiële) klanten naar inspiratie, niet specifiek naar merken. Dit zorgt ervoor dat je doeltreffend je doelgroep kunt bereiken terwijl ze nog niet een merkkeuze hebben gemaakt. De kans waar jij als merk je potentiële klanten al vroeg in het aankoopproces kunt bereiken en beïnvloeden. Daarnaast biedt dit kanaal jouw merk de mogelijkheid om een categorie te claimen.

Een mooi voorbeeld van het claimen van een categorie is Karwei. Zij hebben organisch de “do it yourself” categorie geclaimd door vele borden en pins te maken van DIY en daarbij altijd zichtbaar te zijn met de naam KARWEI. Zo hebben ze ervoor gezorgd dat ze altijd zichtbaar zijn tussen de pins wanneer mensen zoeken naar DIY. Daarnaast zetten ze nu ook Pinterest Advertising in om nog specifieker te kunnen targeten om hun doelgroep te bereiken.

 

Kracht van Pinterest

Jij kunt je als merk onderscheiden op Pinterest door mooie pins te maken en eigen borden te creëren. Doordat de focus  op non-branded ligt, zijn er nog niet veel merken actief op dit kanaal. Hierdoor kun jij, als merk, kijken of deze nieuwe mogelijkheid bij jouw organisatie past. Door het inzetten van Pinterest kun je de zichtbaarheid van je merk of organisatie vergroten. Wanneer een potentiële klant op Pinterest zoekt naar inspiratie, en dan jouw advertentie of pin tegenkomt, dan sla jij de spijker op zijn kop!

TIP: Zorg ervoor dat je logo of merknaam te zien is in alle content die geplaatst wordt. Niet groot en opvallend, maar subtiel. Zo zien mensen de mooie content, maar ook de eigenaar van de content.

 

Pinterest advertenties

Tevens is het mogelijk om te adverteren op Pinterest. Het kanaal biedt de volgende 5 advertentiemogelijkheden:

  1. Standaard pin

Dit is een standaard pin waarvoor je betaalt en waarmee je zichtbaar wordt op de tijdlijn van je doelgroep.

Standaard Pin

(Bron: Pinterest Business)

  1. Gesponsorde video – Standaardbreedte

Video’s die je kunt plaatsen als pins om op een speelse manier je merk- en/of productverhaal vertellen.

  1. Gesponsorde video – Maximale breedte

Het enige verschil met standaardbreedte video’s is dat video’s met maximale breedte verschijnen op volledige grootte in de tijdlijn van mobiele gebruikers. Dit zorgt ervoor dat je merk/organisatie nog meer opvalt.

  1. Gesponsorde app pins

Deze pins zorgen voor bekendheid en kun je de doelgroep sturen op de verkoop van jouw applicatie. Het is mogelijk om iOS- en Android-apps te downloaden.

Gesponsorde App Pin

(Bron: Pinterest Business)

  1. Gesponsorde carrousels ­­

Een carrousel is een pin met meerdere beelden. Daarmee kun je verschillende functies van een merk/product uitlichten of het verhaal achter je merk in meerdere beelden weergeven.

Alle advertenties van Pinterest worden tussen alle zoekopties van de pinner weergegeven.

 

Wil jij weten of Pinterest (advertising) bij jouw merk of organisatie past? Of wil jij in het algemeen meer weten over online advertising? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder.

Samenwerken, geïnteresseerd of meer informatie?
Neem contact op
Okkinga Communicatie
Onze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Klik op 'Ik ga akkoord' om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Lees meer over cookies